måndag, september 01, 2008

Bränn GW på bål!

Nej nu får det fasen vara nog, orkar inte mer, i över 39 månader har jag ägt Guild Wars (Prophecies) ett så kallat MMORPG. Den här är dock av en lite annorlunda sort, nämligen att det är en engångsavgift för själva spelet och en aktiveringsnyckel som låser upp ett konto (till skillnad från t.ex. World of Warcraft där du betalar en summa varje månad) som du kan spela med när du vill och hur länge du vill (tills deras servrar någon dag går i konkurs) vilket i och för sig var bra då jag haft spelet liggandes i 2-3 år utan att ha petat på det.

Men! Där kommer kruxet, ingen trodde väl att folk kommer finnas kvar efter 2-3 år? Nej, otroligt nog fanns det det, men det beror väl främst på att det under åren kommit ut diverse expansioner som följer på den s.k. "avslutade" historien i Prophecies. Problemet i sig är att de är få, och de består inte av de vettiga MMORPG folk som en gång i världen fanns på denna jord, nej, de är typ i nedre tonåren, dricker förmodligen Fanta Light och snackar ett språk ingen förstår, utom de själva.

I och med en av expansionerna tillkom en liten funktion, nämligen heroes [hjältar], som skulle ersätta de tidigare "henchmen" (programmerade spelare som kunde tas med om ingen fanns online vid tillfället). Hjältarna kunde förses med olika uppsättningar av magier, vilket gjorde dem lite mer unika, problemet i sig var att antalet grupper i varje uppdrag med levande spelare minskade.

Ett läskigt exempel på detta var nu i förmiddags när jag kom in i en ganska tom stad, fanns fyra grupper med 8 spelare i varje (max i just den staden). Varje grupp bestod av en levande spelare, och resten var antingen hjältar eller "henchmen", försökte gå med i varje grupp men blev bara utkickad... vad är liksm problemet? Har de som tidigare gömt sig för fysisk social kontakt ute på gatan blivit skygga för kontakt på nätet? Vad är nästa steg? Rädda för sig själva?

Sen är det då åldersfördelningen igen, höll på i ett antal försök med ett par olika uppdrag med spelare. De flesta slutade i antingen att vi klarade det (sällsynt) eller blev dödade (ofta till följd av att någon eller några hoppade ur spelet mitt i uppdraget). Nu senast slutade det med att alla utom en dog, nämligen en munk (otroligt eftertraktad då denne kan hela och återuppliva döda gruppmedlemmar), men som efter en dispyt med någon i gruppen stack iväg så vi förlorade...

Ärligt talat, bränn skiten på bål, jag vill inte se den mer. Orka vänta på att alla mognar till och växer upp (om de nu gör det). Nu ska jag hålla mig till offline-spel istället, där slipper man iaf stöta på någon idiotisk medspelare som kickar en bara för att man råkar sakna en viss magi i sin samling...

Över och ut.

Inga kommentarer: